اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

فارس من| صدور مجوز «ورود موقت» ماشین‌آلات یا مجوز «دور زدن‌» منع واردات!/ دستوری که دودش به چشم کارگران هپکو می‌رود

عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو، صدور مجوز «ورود موقت» ماشین‌آلات و خودرو‌های معدنی از سوی گمرک را در حالی که وزارت صمت ورود این ماشین‌آلات را ممنوع کرده، نوعی دور زدن منع واردات در سال حمایت از تولید دانست.

فارس من| صدور مجوز «ورود موقت» ماشین‌آلات یا مجوز «دور زدن‌» منع واردات!/ دستوری که دودش به چشم کارگران هپکو می‌رود

 خبرگزاری فارس ـ اراک؛ هفتم آذرماه بود که معاون فنی و امور گمرکی ایران خبر از صدور مجوز «ورود موقت» ماشین‌آلات و خودرو‌های معدنی داد و طی آن اعلام کرد «براساس این مجوز شرکت‌های واردکننده می‌توانند لودر با قدرت بیش از ۳۲۰ اسب بخار، بیل مکانیکی با قدرت بیش از ۳۰۰ اسب بخار، دامپتراک و بولدوزر را با مجوز ورود موقت ۶ ماهه به کشور وارد کنند!»

انتشار این خبر در شرایطی که ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ معاون امور صنایع وزارت صمت اعلام کرده بود:« واردات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی در رده تولیدات هپکو همچنان ممنوع است و فقط ماشین‌آلاتی که تولید داخلی ندارند، امکان ثبت سفارش دارند»، بار دیگر موجی از نگرانی را در بین فعالان کارگری استان مرکزی و به ویژه شرکت هپکو ایجاد کرد به طوری که آنها صدور این مجوز را دور زدن دستور وزارت صمت در ممنوعیت واردات این خودرو‌ها دانستند.

 واردات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی در رده تولیدات هپکو همچنان ممنوع است

بر اساس مجوز صادر شده از سوی معاونت فنی و امور گمرکی گمرک ایران مجوز ورود موقت برای ماشین آلات و خودرو‌های معدنی با گرفتن ضمانت بانکی یا سپرده نقدی برای بهره بردار یا پیمانکار صادر می‌شود و ماشین آلات با عمر ۱۰ ساله هم می‌توانند به کشور وارد شوند و مجوز ورود موقت دریافت کنند!

هپکوی اراک توانایی تولید ۱۰۰ دستگاه دامپتراک در سال را دارد

صدور این مجوز در شرایطی است که ۱۹ مردادماه امسال قائم مقام شرکت هپکو طی مصاحبه‌ای اینجا بخوانید اعلام کرد: شرکت هپکوی اراک این توانایی را دارد تا در صورت درخواست مشتریان و همکاری وزارت صمت، ۱۰۰ دستگاه دامپتراک در سال تولید کند.

 

علی میقانی با ابراز تأسف از واردات دامپتراک اعلام کرده بود: دامپتراک یکی از بهترین محصولات هپکو است که می‌تواند آن را باکیفیت بالا تولید کند؛ با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امکان تولید آن با عمق ساخت ۴۰ تا ۵۰ درصد داخلی سازی وجود دارد اما مافیای واردات باعث شده تا شرکت‌ها به دلیل سود بالایی که واردات آن دارد اجازه تولید به هپکو ندهند.

اینکه بعضی‌ها می‌گویند هپکو توانایی تولید هر سایزی را ندارد، دروغ بزرگی است

قائم‌مقام مدیرعامل هپکو اراک ۱۶ شهریور ماه نیز اینجا بخوانید اعلام کرده بود: هپکو توانایی تولید دامپتراک با هر سایزی را دارد، اینکه بعضی‌ها می‌گویند هپکو توانایی تولید هر سایزی را ندارد، دروغ بزرگی است، سایزی وجود ندارد که هپکو توانایی تولید آن را نداشته باشد.

 سایزی وجود ندارد که هپکو توانایی تولید آن را نداشته باشد

 

میقانی بیان کرد: برخی از واردکنندگان که با این کار سود سرشار از واردات خود را در خطر می‌بینند تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا ظرفیت و قابلیت‌های هپکو را زیر سوال ببرند، هپکو در گذشته تجربه تولید بیل‌های مکانیکی سنگین تا ۲۰ تن را دارد اما اکنون توانمندی تولید این محصول از ۲۰ تا ۱۲۰ تن نیز وجود دارد و قرارداد تولید چندین دستگاه از این محصول با شرکت‌های بهره‌بردار در سال جاری قطعی شده است.

هپکو به عنوان یکی از ابرشرکت‌های ایرانی است که نام آن در زمره اولین و بزرگترین سازنده تجهیزات سنگین در ایران و خاورمیانه می‌درخشد و توانایی تولید انواع لودر، غلتط، بیل مکانیکی، دامپتراک و بلدوزر را داراست.

آیا صدور این مجوز دور زدن منع واردات نیست؟

این شرکت پس از پشت سر گذاشتن یک دهه سنگ‌اندازی و مدیریت غلط و توقف تولید، در اواخر سال گذشته مجدد به چرخه حیات بازگشت و صدای چرخش چرخ‌های تولید در آن به صدا درآمد، اما گویا مافیای واردات همچنان کمر به نابودی این صنعت داخلی بسته‌اند، به طوری که وحید رودبارانی عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو در واکنش به صدور این مجوز به خبرنگار فارس می‌گوید: چرا باید در حالی که شرکت هپکو بارها اعلام کرده است توانایی تولید داخل را دارد، بازهم شاهد صدور چنین مجوزهایی باشیم؟

 

وی می‌افزاید‌: به راستی صدور این مجوز آیا دور زدن منع واردات نیست، صدور مجوز موقت واقعا به چه معناست و چرا در شرایطی که وزارت صمت واردات ماشین آلاتی که توان تولید آن در داخل وجود دارد را ممنوع کرده، چنین مجوز مجدد صادر شود؟

عضو شورای اسلامیِ کارِ شرکت هپکو اظهار می‌کند: امروز معادن کرمان به قبرستان ماشین آلات دست دوم تبدیل شده، ماشین آلات دست دوم و فرسوده خدمات پس فروش ندارند، ماشین تحت فشار با کم‌ترین آسیب از بین می‌رود، بخش اورهال و خدمات پس از فروش یکی از زنده‌ترین کارگاه‌های هپکو است، چرا اگر قرار است وارداتی هم انجام شود نباید از طریق هپکو انجام شود؟

 

 

رودبارانی بیان می‌کند: ماشین آلات دست دوم اجازه نمی‌دهند هپکو جان بگیرد، مافیای واردات اجازه کار نمی‌دهند، شرکت هپکو طی ۱۰ سال نابود شد و اعتبارش را از دست داد، امروز همچون بیماری است که با دستگاه احیا شده، هنوز چابک نیست و باید از این شرکت حمایت کرد، کارگران هپکو آسیب‌های روحی و روانی زیادی را تحمل کردند، چرا باید با صدور چنین مجوزهایی کمر هپکو را زمین بزنیم؟  

 

به گزارش فارس هپکوی مظلوم را یاری کنید از سوژه‌های ثبت شده در سامانه فارس من است.

 انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول